سلام بر منوجان ومنوجانی
< language="java" src="http://chat.cloob.com//profile/?data=208k0klkxb2k2le-qqy64-edjp&them=1&chatreq=false">
تا به حال اینجوری دیده بودبد
فروش خاک برای شفای بیماران!
2 فرد شیاد که با سوء‌استفاده از باورها و عقاید مردم، با فروش خاک روستا، مدعی شفابخش بودن این خاک می‌شدند، دستگیر شدند.
از چندی پیش در شهر زابل شایعه شده بود فردی در خواب دیده است خاک روستای "ملیک " از توابع زابل در استان سیستان و بلوچستان شفابخش بیماری‌های صعب‌العلاج است.
با انتشار این شایعه گسترده، ماموران انتظامی زابل تحقیق در این زمینه را آغاز و با اعزام به روستای ملیک، مشاهده کردند، شمار زیادی از بیماران با حضور در این محل وارد یک قطعه زمین مزروعی شده و برخی از افراد سودجو نیز خاک زمین زراعی را به قصد شفا به بیماران می‌فروشند.
به دنبال این ماجرا، تحقیقات گسترده‌ای در این ارتباط آغاز و مشخص شد 2 فرد شیاد که دارای سوابق کیفری در زمینه کلاهبرداری هستند، با حضور در محله‌های مختلف و از جمله قهوه‌خانه‌ها و اماکن عمومی ابتدا این شایعه را به قصد سودجویی منتشر کرده و با هدف بالابردن ارزش زمین‌های بایر در روستا و فروش خاک آن کلاهبرداری می‌کنند.
با به دست آمدن اطلاعات در این خصوص و شکایت ساکنان روستا از سلب آسایش و آرامش خود، ماموران با هماهنگی مقام قضایی شهرستان زابل اقدامات لازم را به عمل آوردند و در اولین اقدام 2 فرد کلاهبردار را دستگیر کردند.
این 2 متهم در تحقیقات مقدماتی به جرمشان اعتراف کرده و گفتند، صرفاً با هدف سودجویی و بالابردن ارزش زمین‌ها در روستا، داستانی را که ساخته و پرداخته ذهن خود آنها بوده، در قالب شایعه مطرح و برای فریب و اغفال، چند نفر را اجیر کرده‌اند تا وانمود کنند پیش از این به بیماری سختی مبتلا بوده‌اند که با استفاده از خاک یک قطعه زمین در روستای ملیک، کاملا بهبود یافته‌اند. با صدور دستور قضایی، تحقیق از این دو متهم ادامه دارد.
برپایه این خبر، یک مقام آگاه در استان سیستان و بلوچستان نیز به "جام‌جم " گفت: سوءاستفاده از باورها و عقاید مردم دستمایه افراد شیاد و کلاهبرداری است که نمونه آن را در روستای ملیک شاهد هستیم.
وی اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از مردم به دنبال استفاده از خاک این زمین زراعی که آغشته به کود شیمیایی است، دچار مشکلات روده‌ای شده و نه تنها بیماری آنها بهبود نیافته، بلکه مشکل دیگری به مشکلات قبلی‌اشان اضافه شده است.
این مقام آگاه اضافه کرد: ناآگاهی مردم از شیوه و شگرد افراد شیاد، از مواردی است که بستر مناسب را برای ارتکاب جرم از سوی مجرمان فراهم می‌کند که در این ارتباط می‌توان به شگرد افراد کلاهبرداری که در پوشش فال‌بینی و رمالی مردم و خانواده آنها را دچار مشکل می‌کنند، اشاره کرد.

وی یادآور شد بی‌توجهی‌ به هشدارهای پلیسی و عدم اطلاع‌رسانی بایسته و مناسب از سوی رسانه‌ها، عملا موجب می‌شود تا افراد سودجو با بهره‌گیری از شایعه علاوه بر سودجویی به باورها و ارزش‌های جامعه خدشه وارد کنند.